mandag 6. januar 2014

Ernæringsveiledning

 
 
God mandag :)
 
 
Jeg starter i dag på mitt siste semester på Atlantis medisinske høyskole.
Om 6 måneder har jeg forhåpentligvis fått bestått på en bachelor i ernæring og har klart eksamen.
 

Ernæring er betegnelsen på maten vi spiser, og dens næringsstoffer.
Fysiologi er læren om mekanismer i kroppen. Ernæringsfysiologi er altså læren om hvordan næringsstoffene fra maten fungerer i kroppen.
En ernæringsfysiolog har derfor kunnskap om kosthold og hvordan dette vil påvirke vår helse. En ernæringsfysiolog kan både forebygge diverse plager og bidra i behandling av visse sykdomstilstander.
 
La din mat være din medisin, og din medisin være din mat –sa Hippokrates, legevitenskapens far.
 
Første året i en bachelorgrad i ernæring kalles medisin grunnfag, og omfatter anatomi, fysiologi og sykdomslære. De to neste årene består av biokjemi, ernæringslære og helsekommunikasjon. Avsluttende skrives også en bacheloroppgave, der man fordyper seg i et bestemt tema.
 
Med en bachelor i ernæring kan jeg kalle meg ernæringsfysiolog. Med tre års utdannelse innen faget kan jeg med hånda på hjertet se folk ærlig inn i øynene og vite at jeg bruker tittelen min riktig.
 
 
 
Jeg får en del spørsmål om kostholdsveiledning og treningsveiledning allerede,
noe som er kjempe hyggelig.
Men i månedene fram mot sommeren kommer jeg ikke til å ta noen ekstra oppdrag.
 
Jeg vil konsentrere meg om skolen og det å bli ferdig med utdannelsen min.
Så, når bacheloren er i box, er jeg klar til start.
 
Så håper jeg vi sees da. ;)
 
 
Ina Kari



Ingen kommentarer: