onsdag 1. januar 2014

Okay, let's do this!

 
 
2014!
 
 
Mildehimmel som tiden flyr...
Jeg fant hverken drømmemannen eller vant full pott i lotto i løpet av 2013,
så jeg putter bare begge disse måla videre inn i 2014.
 
 
Prøv å Google drømmemannen.. Mye rart, blant annet denne.
 
 
Mange er klar for å begynne året 2014 med trening og et bedre kosthold.
Jeg får en del spørsmål rundt dette.
 
- Burde jeg ta en rensekur?
-Hva skal jeg spise, må alt kuttes ut?
-Hva skal jeg trene?
-Hvor ofte skal jeg trene?
 
 
Mange hiver seg på med liv å lyst, kutter ut så å si alt, hiver seg på pulverkurer, trener som en gal..
og når vi kommer ut i februar/mars er alt over. Hele gnisten er borte og de gir litt opp.
Slutt på trening, tilbake til å spise sjokolade og potetgull midt i uka osv.
 
 
Her er min oppskrift på et litt sunnere og bedre trent 2014.
 
1. Spis rent. 
 
Velg rene kjøtt og fiske produkter. Hopp glatt over ferdig varene.  Prioriter kylling, kalkun, torsk, sei, laks. Spis grove korn produkter , melkeprodukter og masse grønnsaker og frukt.
 
2. Kutt ned på sukker.
 
Ja.. Jeg anbefaler deg og kutte ut alt av sukker i ukedagene, hold det til lørdager.
Ikke fredag, lørdag og søndag.. men lørdager.
 
3 Ha et variert kosthold.
 
Du trenger jo ikke spise 3 brødmåltider om dagen?
Du kan jo spise en omelett til frokost, 2 skiver til lunsj, kokt torsk med masse grønnsaker og en potet til middag og toppe det med en rekesalat til kvelds?
 
Vi spiser så mye brød at det snart tyter brød uta øra på oss..
 
Andre forslag
- havregrynsgrøt (droppe sukkeret)
-omelett
- salater
- Cottage cheese, mager kesam og bær
- Smoothies
-Protein pannekaker (nei ingen sukker...)
-Banan vafler
-Laks & egg
Osv...
 
 
 
 
 
4. Vær mer aktiv.
 
De norske anbefalingene for fysisk aktivitet for et voksent menneske ligger vel på 30-60 minutter per da. Dette er lite. Detter er MINIMUMSAKTIVITET...
 
Du bør prioritere aktivitet. En gå tur på 40-60 minutter hver dag. I tillegg til at du trener 2-3 dager i uka. Alle får dette til. Når du går tur kan du ta barn med (barn er en av de mest bruke unnskyldninger på hvorfor vi ikke har tid til trening)
 
Vi på Vadsø Treningssenter starter 6 januar opp med ny timeplan.
Jeg har fått satt opp mine to timer selv. Styrke i sal på mandager og Puls Styrke på fredager.
Begge disse programmene er laget etter den treningen jeg brukte da jeg gikk fra dette...
 
 
 
 
til dette...
 
Har ingen munn?!
 
Men det nytter ikke å trene en dag i uka eller enda mer sporadisk, en til to ganger i måneden. Du må trene fast. Om du velger sal timer så gå gjerne fast 2-3 dager i uken, og min mening er at du bør holde deg til et fast program for å øke styrke og kondisjon i det programmet :) (MEN, om du ikke rekker torsdagstimen betyr ikke det at du ikke skal gå på fredagstimen fordi du ikke går på den til vanlig..Skjønner?)
 
Etter at dette bilde ble tatt begynte jeg å trene hard styrketrening på senteret, etter eget opplegg.
 
 
 
 
Prioriter trening.
For det vil gi deg overskudd, det gir deg mestringsfølelse, lykke, en sunn og sterk kropp og du er bedre rustet til å takle de utfordringer som måtte komme.
 Når vi beveger oss øker dannelsen av kroppens egne gladstoffer, endorfinene.
 Dette er et hormon som demper stressfølelse ved å stimulere lystsenteret i hjernen.
 Mosjon får også hjernen til å skille ut serotonin, som også er et stoff som gjør oss glad.
Til sammen skaper de to kroppskjemikaliene en følelse av velvære og glede.
Dermed blir vi både mer avslappet og gladere. Effekten på humøret melder seg ganske raskt etter trening.
 
 
 
 
Lykke til med 2014!
 
Nå stikker jeg på trening.. å ser etter drømmemannen ;)
 
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer: