tirsdag 18. mars 2014

Let's talk about it!

 
 
Noe som overrasker meg
er hvor mange som vet NØYAKTIG hva jeg spiser...
 
Som kan fortelle meg at jeg er hysterisk når det kommer til sukker, jeg spiser for sunt og for lite.
 
Ennå jeg tenker at de eneste to som virkelig kan vite hvordan det står til i matveien her i huset må være Sebastian eller Zidan, som faktisk har sett hva jeg spiser i løpet av en dag :)
 
 
Jeg har også fått høre at vis man spør meg om kostråd så vil man måtte slutte med alt, for det er det jeg har gjort.
 
Mildehimmel!
 
Som ernæringsfysiolog vil ikke min jobb bestå i å gi noen råd om å spise det samme som meg.
Det vil bestå i å se hva som passer best for DEG.
Vi er alle forskjellige, vi veier forskjellig, vi er ikke like høye, vi har forskjellige aktivitets nivåer og mens noen liker å sove lenge liker noen å stå opp etter bare et par timer søvn.
Noen jobber skift, noen jobber ikke i det heletatt.
 Noen er syke og noen er friske som bare det.
 
Alt dette og mye mer spiller en kjempe viktig rolle for min jobb som ernæringsfysiolog.
Jeg skal se personen foran meg, få kunnskap om hvordan denne personen lever, hva slags mangler det måtte være på mineral og vitaminnivå og om det er underliggende sykdom.
Uti fra dette settes det så opp en individuell plan for kosthold.
 
 
Noen må kanskje spise litt mindre, noen må kanskje spiser mer.
Noen trenger mere vitamin-D, noen trenger jern.
 
Vi er forskjellige!
 
 
 
Som ernæringsfysiolog lærer du å gi råd og veiledning om kosthold. 
Du blir en viktig medspiller i jobben om å bedre befolkningens kosthold og kunnskap om ernæring og sammenhengen mellom kosthold og sykdom.
Forebygging av sykdommer ved å drive med opplysningsarbeid er også en arbeidsoppgave for ernæringsfysiolog.
 En ernæringsfysiolog kan også gi veiledning til mennesker som av forskjellige årsaker trenger særskilt kostholdsveiledning som for eksempel idrettspersoner og til personer som er friske, men trenger veiledning i kostholdet.
 
Mitt kosthold er satt sammen for å gi meg en best mulig hverdag.
Jeg her i mange år vært plaget med mage og tarm.
Har irritert tarmsyndrom og reagerer på gluten.
Dette tar jeg hensyn til.
 
 
 
Jeg spiser 5 måltider om dagen, i tillegg til mellommåltider..
Frokost, lunsj, middag, dessert, kvelds.
Hver dag til faste tider.
Jeg hopper aldri over et måltid!
Men jeg er også ganske aktiv.
Har ikke bil, så vi går overalt.
I tillegg til at jeg trener 6 dager i uken og jobber som treningsinstruktør.
 
 

 



 
 
Nei jeg spiser ikke brød, pasta eller postet.
Jeg spiser masse grønnsaker, frukt og enorme mengder meieriprodukter.
Jeg sparer godteriet til lørdager og drikker ikke noe særlig alkohol og ingenting brus.
Men det er MEG, fordi det er det som passer meg og min kropp :)
 
 

 


 
 
Vi er forskjellige!
Passer det deg å din kropp å spise brød- da gjør du det.
Holder du deg frisk ved å spise sukkerfritt- vel da gjør du det.
Blir du ekstra lykkelig av den lille sjokoladebiten hver dag til kaffen etter middag- spis den!
 
Spis deg sunn, frisk & lykkelig!
 
 
Ha en kjempe fin tirsdag!
 



Ingen kommentarer: