torsdag 10. november 2011

Tanker om mat!

I dag på Fitnessbloggen står det enartikkel om dette med barn & diett.



Jeg mener absolutt at en del foreldre har godt av å lese denne.

Pr dags dato har både jeg og Morten fått en del komentarer på vårt kosthold og det kostholdet vi mener er best for Sebastian.
Vi har lite "usunn" mat her i huset og vi holder oss så godt det lar seg gjøre unna sukker ol.

Dette gjelder også Sebastian.

Jeg er av den mening at du trenger ikke sukker i hverdagen. Du får i deg mer enn nok igjennom alt det andre du spiser,så å spise sjokolade godteri ect i ukene er bare tull!
& skal du spise det i helgen så med måte.

Jeg har også gått til det skrittet at jeg har byttet ut sukker med sukrin og hvetemel med mandelmel,bakepro & fiberfin.

Nå er det ikke slik at Sebastian (eller vi som foreldre) ikke spiser noe som helst kake,godteri ol,i bursdager andre annledninger der slik mat er på bordet så forsyner vi oss & Sebastian får hvis han vil ha.
Men hjemme hos oss trenger vi jo ikke ha det :)

Som Fitnessbloggen skriver:

Hvorfor kan ikke barn settes på diett? Ingen har vondt at et økt inntak av grønnsaker & proteiner,
samtidig som det reduseres på forbruket av sukker og lettfordøyelig mat som gir liten metthetsfølelse.


Usunn mat + lite aktivitet = overvekt!



For det er den harde sannheten at mange unge sitter inne forran tv/pc i stede for å være ute i aktivitet.
Og veldig mange barn spiser godteri i hverdagen,boller i matpakken og fløtesaus over kjøttkaka..

Jeg sier ikke at du skal sette barnet på lavkarbo,for det er bare tull.
Men bli mer besvisst!

Lag mer mat fra bunnen av,finn nye spennende måter å tilføre grønnsaker på, spar godteriet til lørdags barnetv,bak uten sukker og kom dere ut i det fine høst/vinter været! :)

Vi må være bevisst på ansvaret vi har ovenfor våre barn.

& ansvaret vi har til oss selv!

Ha en fin torsdag ;)




2 kommentarer:

Ingrid Sofie sa...

Dette er merkelig:

"Hvorfor kan ikke barn settes på diett? Ingen har vondt at et økt inntak av grønnsaker & proteiner,
samtidig som det reduseres på forbruket av sukker og lettfordøyelig mat som gir liten metthetsfølelse."

Det burde jo ikke snakk om noen diett, men et normalt sunt kosthold..

Muffylove sa...

Ja er det ikke rart?! :)

I altfor mange norske hjem har vi en overflod av mat,vi hander å handlar å tenker ikke helt på hva vi putter i oss eller ungene.

Så da er det lett at med en gang du må tenke på det,være bevisst på det.. så blir det en diett.. ;)
Pussig..

Da har jeg å min famillie levd på diett lenge vi .. :)

Ina