fredag 24. juni 2011

Fedme blandt barn...

Vet du..

Andelen overvektige barn har økt med tre prosent fra 2008 til 2010..
Hørest kanskje lite ut men dette er urovekkende tall..

Hva er det som gjør at vi som foreldre får overvetige barn?
For det er jo vi som foreldre som har skylden er det ikke??

Det er jo vi som bestemmer hva de skal spise.. å så godt som hva de skal gjøre..
så da er det jo vi som må ta på oss skyld når dette skjer.

- Vi lever i et fedmefremmende samfunn, hvor mange barn oppholder seg i miljøer hvor det er lett å gå opp i vekt. Derfor er det viktig at alle nivåer, både barnehage, skole og foreldre tar ansvar, sier Ragnhild Hovengen til VG Nett.


Og dette stemmer, så absolutt. Vi blir til stadighet fristet med søtsaker.

En i diskusjonsfeldtet under skriver dette:
Barn liker ikke brødskive med gulost lenger. De har pølser, pasta, kjeks og pizza i matboksen helt fra barnehagen.
"Det er det eneste han vil spise", "Han sier nei når vi ber han spise opp skorpene"
Hadde jeg fått en tier for hvergang jeg hører den unnskyldningen så hadde jeg blitt rik.. :P

I dagens samfunn så er spill,pc & tv en meget meget stor del av barns hverdag.

...Hvis foreldre ikke motiverer ungene sine eller har tid til å gjøre fysiske aktiviteter med dem så er det jo klart det blir sånn. Man kan ikke bare skylde på at unger har tv spill osv og at de ikke gidder fordi det er foreldrene som kjøper disse spillene til dem fordi at de ikke har tid til andre ting.     
(fra diskusjonsfeldtet)

& selv om det ikke kanskje er akkurat slik.. så har det noe for seg det oxo..:/ 

For alle vet at det hadde vært kjempe fint med en halv time på sofan etter middag.. mens barna gjerne ser på tv eller noe annet.. men en halv time blir fort til mer.

Å det kan jeg si deg.. søvn avler søvn.. det gjelder for oss voksene også,jo mer du sover jo trøttere blir du! Å hvis du syns du har lite energi så kom deg opp av stolen å gå deg en tur! Å se over kostholdet ditt.

Et voksent menneske med en sundt kosthold & normalt aktivitets nivå skal ikke være så himmla sliten at di ikke klarer å gå ut en tur med barna etter middag.. :P


Selv har jeg en gutt som elllsker sjokolade.


Og jeg elsker å gi han sjokolade! For det er jo så utrolig artig å se han lyse opp å glede seg til å få smake,og som han koooser seg med det også!

Men.. Hvis han kanskje bare får det i helgene.. så vil nok den stoore gleden oxo vedvare.
 For det er jo en kjennt sak at vis du får noe hele tiden så mister det litt av glansen.. :P

Så jeg har prøvd å sette en regel på dette. Godteri sparer vi til helgen. Og det gjelder de voksene også.. Det teiteste jeg ser er en voksen som sitter å spiser godteri/potetgull/drikker brus å når barnet vil ha så sier de at de ikke kan få siden barn ikke skal ha det/må vente til helgen ol.. Piss preik..

Vi har ikke noe mere godt av å spise den shiten vi heller,så vi kan like gjerne vente til helgen vi oxo!

jaja.. min mening..mitt barn ;)

Ha en fin helg! (med eller uten godteri ;)


1 kommentar:

Hjertebank sa...

Jepp, vi som voksne har et ansvar. Sunn mat og fysisk aktivitet må til ;)