fredag 9. september 2011

Jammen hva gjør du??

Får stadigvekk spørsmål om hva jeg gjør,jobber jeg ikke? :O

Nei jeg jobber ikke. Sluttet på Libris 31.juli å har ikke jobbet siden.
Kanskje like greit i å med at jeg bare var sykemeldt hele tiden uansett.. :p

Nå går jeg 100% på skolen å tar medisin grunnfag som nettstudent,gjennom Atlantis Medisinske Høgskole.

Det vil si at jeg studerer akkurat like mye som de som faktisk er på skolen (og kanskje mer?)
så det blir ikke tid til så mye annet når man har en småttis som går på høyhastighet resten av døgnet.

Medisin grunnfag

1. SEMESTER - ANATOMI & FYSIOLOGI (30 SP):
• Grunnleggende kjemi og biokjemi
• Anatomi og fysiologi:
o Cellebiologi
o Histologi
o Muskel/skjelettsystemet
o Hormoner
o Nervesystemet/sanser
o Blod/immunologi
o Sirkulasjonssystemet
o Respirasjonssystemet
o Fordøyelsessystemet
o Nyrene og urinveiene
o Reproduksjon
o Hud/temperaturregulering

2. SEMESTER - SYKDOMSLÆRE (30 SP):
• Generell patologi
• Generell farmakologi
• Sykdomslære:
o Organovergripende symptomer
o Hjerte/karsykdommer
o Lungesykdommer
o Sykdommer i nyrer/urinveier
o Sykdommer i fordøyelsesorganer
o Blodsykdommer
o Endokrine sykdommer
o Infeksjoner
o Gynekologi/obstetrikk
o Mikrobiologi
o Sykdommer i bevegelsesapparatet
o Traumatologi
o Nevrologiske sykdommer/øye/øre
o Geriatri
o Pediatri
o Psykiatri/psykologi
• Samfunns- og sosialmedisin
• Etikk


Så dette er det jeg skal lære mitt første år på skolen. Vet ikke helt hvordan det er med resten av dere med sånn kjemi ol er ikke ting som jeg sitter inne med helt av meg selv så det krever litt lesing. ;9

Når jeg er ferdig med dette året skal jeg gå vidre på grunnleggende ernæring og så etter det ta siste året å da ha en bachelor i ernæring. :)

Mine tre år ser slik ut:
LITT OM DE ULIKE FAGENE
Medisin grunnfag
består av fagene Anatomi & fysiologi (1. semester) og Sykdomslære (2. semester). Disse to fagene er medisinske basalfag. Her får du en grundig innføring i menneskekroppens anatomi, fysiologi, biokjemi og patologi. Denne kunnskapen danner grunnlaget for videre fordypning innen ernæring.

Grunnleggende ernæring (3. og 4. semester) skal gi studentene et teoretisk grunnlag for å forstå humanernæring både i et biokjemisk, fysiologisk, helsemessig og samfunnsmessig perspektiv. Studiet skal også gi teoretisk innsikt i forskning og studier om sammenhengen mellom ernæring, kosthold og helse i samfunnet generelt og hos enkeltindividet.
                          
Ernæring påbygning (5. semester) består av fordypningsstudier innen ernæring. Denne delen skal gi studentene en innføring i kulturelle og biologiske faktorers betydning for kosthold i ulike grupper i befolkningen og hvilke kostråd som kan være relevante. Studiet skal også gi studentene en teoretisk innføring i konvensjonelle og alternative kostråd, samt kunnskap om, og evne til kritisk vurdering av ulike kostholds- og diettrender.

Helsekommunikasjon, biomedisinsk statistikk & metode (6. semester). Her skal studentene tilegne seg kunnskap om hvordan de kritisk kan evaluere forskningslitteratur, og hvordan denne kunnskapen brukes i helserelaterte budskap og rådgivning både til ulike grupper og individer i befolkningen. Økt kompetanse på dette området vil bidra til å bedre og sikre kvaliteten på kommunikasjon av helsekunnskap i samfunnet.

JOBB- OG KARRIEREMULIGHETEREn Bachelor i ernæring fører frem til tittelen "ernæringsfysiolog".
• Som ernæringsfysiolog kan du jobbe med kursvirksomhet, forebygging, behandling, veiledning av både enkeltpersoner og grupper om helse, kosthold og næringsinntak.
• Ernæringsfysiologer driver også undervisning og opplysningsvirksomhet, og kan samarbeide med ulike institusjoner som barnehager, skoler, idrettslag, bistandsorganisasjoner og andre.
• Du kan også jobbe med rådgivning, ernæringspolitikk, opplysningsvirksomhet og saksbehandling innenfor stat, kommune, industri og næringsliv.  

                 

Så.. da vet dere litt mer om mine framtidsplaner.. ;)

Hva er dine?       





2 kommentarer:

Kjersti sa...

Du har mye å glede dæ til som du ser:)

Muffylove sa...

ja det blir en spennanes tid :))