mandag 20. februar 2012

Middag!

Jeg får en del spørsmål ang dette med maten, mange mener at det er vanskelig å spise sunn middag i hverdagen rett å slett fordi tiden ikke strekker til.

Så da har jeg jo såklart et par tips om det :)


Det viktigste er jo forberedelsene. Handle inn det du trenger i starten av uka,så er det ikke noe problem.

Ha alltid i fryseren:

Kyllingfilet ( kiwi har first price kyllingfilet,frosen 2 kg til en billing penge.)
Laks (samme her,kjøper mine singel fryst på kiwi,first price!)
Annen fisk, torsk,sei,hyse ol. Se i fryse disken,følg med på tilbudene.


I kjøleskapet:

Gulrøtter
Blomkål
Paprika
Små tomater
Salat
Brokkoli
Fetaost/oliven... :)
Smør
Skummet melk



Ha du dette så er det ingen problem å lage sunne gode middager hver dag.
Ta opp fra fryseren det antall fisk/kjøtt du trenger om morgenen så har du det tint til du kommer hjem.


Noen ting som vi liker å spise til middag:


Fiskegrateng på 30 min.

Sei
Fullkornsmakaroni
Brokkoli
Blomkål
Mandelmel,smør, skummet melk & ost
Muskatnøtt og gastromat


Tin fisken på morgenen. Kok opp vann og ha i fisken.La trekke. Sil av vannet,bryt opp i biter.
Kok en neve makaroni og en bunt brokkoli.
I en annen kaserolle koker du blomkål. 
Smelt 1 ss smør, rør inn 2 ss mandelmel. Spe på med melk til du får en litt tykk saus.
Ta en brød form, spray med formfett.
Ha i makaroni,brokkoli,fisk. Hell over saus,rør!
Inn i ovn på 200 grader i 20 min. Så enkelt er det!
Mens den steker, hell vannet av blomkåln,ha i blender med 1 ss smør og 2 ss skummetblek. Kjør til pure. Ha i litt gastromat.


Om du ønsker kan du jo bruke vanlig mel og mere makaroni,men da blir den jo også litt mindre sunn ;)




Wok:

Kylling
Brokkoli
Paprika
Gulrot
Oliven
Tomater


Kutt alt i terninger/strimler.
Først steker du kyllingen,kjappt. Kryddre med gastromat og chili.
Så steker du gulrøtter og brokkoli. Når du har stekt litt har du oppi resten.
Ha på godt krydder. Rør alt i hop og server!
Man trenger ikke wokpanne for woklaging!!


Strimlet svinekjøtt med salat:

Svinekjøtt
Paprika
Brokkoli
Tomat
Salat
Fetaost
Oliven
Mais

Kok opp van og ha i brokkoli.
Strimle kjøttet og stek. Ha på gastromat og chili.
Hel av vannet på brokkolien.
Kutt opp det andre og bland alt i en dyptallerken. Ha over kjøtt og brokkoli. Strø over litt mais.







Jeg skriver ikke hvor mye du skal bruke av hver enkelt ting, det må man nesten se selv. Jeg spiser ganske så enkelt etter tallerkenmodus, jeg lager bare en porsjon. Da er det enklere å ikke spise for mye. En til meg og en til Sebastian.
Vi bruker en kyllingfilet på deiling og det samme med laksen. Er vel ca 130-150 g pr pak.


God middag :)


3 kommentarer:

Renata sa...

Det her var kjempe fine tips :) Og den fiskegratengen vil æ prøve!

Renata sa...

Det her var kjempe fine tips :) Og den fiskegratengen vil æ prøve!

Muffylove sa...

Så bra at det falt i smak! :D